Haringvissen 2015 Hvide Sande Denemarken
18.4.2015 – 2.5.2015

Deelnemers: Henk en Lynne; Albert en Pita; Peter en Joop.

Na op vrijdag 17 april de nodige boodschappen te hebben ingeslagen bij de Lidl in Uithuizenen Goudegewas te Roodeschool was het zaterdag 18.4.2015 dan weer zover! Haringvissen in Denemarken.

We vertrokken zaterdag 18.4.2015 ’s morgens om 7.00 uur vanuit Farmsum/Delfzijl.

Na een voorspoedige reis arriveerden we om plm.12.00 uur op de ons bekende stopplaats na Hamburg. Tijd voor de lunch, even een broodje en een kop koffie, na een halfuurtje verder richting de Deense grens comfortabel in de “old timer” bus. Om ongeveer een uur of vijf in de middag arriveerden we bij ons vakantieboerderijtje waar we de komende 14 dagen zouden doorbrengen, een leuk verblijf maar niet zo geschikt voor de wat langere personen onder ons.Het verblijf was keurig verbouwd alleen waren de deur kozijnen hooguit 1,65 m hoog regelmatig werd de kop dan ook gestoten vooral Peter met zijn lengte was behoorlijk de klos, een paar beste bulten op zijn kop. Een dag ervoor was hij nog naar een ervaren kapster geweest (Lynne) om zijn haar te laten knippen, dit laatste was dan ook grondig gebeurd er zat geen haar meer op zijn kop, mede daarom kwam iedere kopstoot dan ook goed aan. Het haringvissen in Hvide Sande en Thorsminde gebeurt vanaf de kant men staat er met tientallen vissers tegelijk schouder aan schouder te vissen voor de sluis van een der beide plaatsen.Helaas is niet ieder jaar een goed haring jaar, dit jaar troffen we het echt niet, de haring was maar met mondjesmaat aanwezig en soms helemaal niet.Slechts tweemaal is er redelijk gevangen geen grote aantallen, twee keer een emmer vol. Ieder jaar is in Hvide Sande het “Slyde festival” een gezellig gebeuren op de laatste zaterdag in april, hoogtepunt van dit festival is de haringviswedstrijd wat ieder jaar zo’n honderd deelnemers trekt van allerlei nationaliteiten, er zijn leuke prijzen te winnen: werphengels, molens en ander visspullen met als hoofdprijs een cheque van 675,- euro. Er wordt 3x een 1uur gevist. In die 3 uur dient men zoveel mogelijk haring te vangen wat ieder jaar ook wel lukt behalve dan dit jaar, wie de winnaar 2015 is geworden weten we niet, er is door alle deelnemers maar 1 haring gevangen deze vis was dan ook 675 euro waard! een sneu bestek voor de organisatie. Mede door de slechte haringvangsten gingen we vol overgave en energie over op het forelvissen. Denemarken telt veel “put en take” putten de een nog mooier dan de ander! Onze favoriete put ligt bij het plaatsje “No”, een pracht put met stromende beekjes, we hebben er een drietal keren gevist, konden we er in voorgaande jaren een redelijk aantal forellen vangen dit jaar was het echt “No” nog geen 10 forellen met 5 man in 3x. Ook hebben we een forelput bezocht met BBQ mogelijkheden, forel vissen en barbecueën wat wil wil een mens nog meer het was prachtig fris weer, eerst 4 uur vissen daarna de vangst grillen, helaas kwamen we bedrogen uit met elkaar geen enkele forel maar…. We hadden wel lekkere speklapjes meegenomen met stokbrood, kruidenboter, worstjes en aardappelen om te poffen dit alles onder het genot van een lekker potje koel bier, we hebben niet zitten te eten maar te vre……… Ook hebben we een forelput bezocht(2x) bij een plaatsje waarvan de naam me ontschoten is, ook een mooie put met een goed visbestand hier was een hengelsportzaak bij waar je “u” tegen zei, geweldig mooi en alles tegen betaalbare prijzen.

We hebben tijdens onze vakantie menig terrasje bezocht, koffie gedronken met lekker Deens gebak of een pot bier, spareribs gegeten maar het hoogte punt was toch telkens weer de culinaire kunsten van Henk en Lynne, heerlijke stamppot, bieflapjes, gebakken haringfilets in allerlei variaties, macaroni, hotdogs, patat met frikadellen etc. etc. de inwendige mens is in die 14 dagen meer dan goed verzorgd, het was iedere keer weer geweldig! Bedank nog Henk en Lynne!

Op maandag 27.4. kwam Garry bij ons voor een drietal dagen, ook om haring te vangen en ons een nieuwe lading “Hendrik en Griet”te brengen (alleen als ie ijs en ijskoud is) Ook Garry ’s komst deed het tij niet keren voor wat betreft de haringvangst maar het was al met al wel erg gezellig! ’s Avonds werd er gekaart (31 en)en enige vloeibare versnaperingen weg gewerkt met de nodige snackjes, ja wat is dan 14 dagen vakantie? die zijn zo weer voorbij, na Garry ’s woensdagsmiddags uitgezwaaid te hebben resten ons nog 2 dagen, onze visvakantie zat er bijna weer op.

Op vrijdag 1 mei nog maar even shoppen in een grote plaats in de buurt. Tja, 1 mei, de dag van de arbeid, geen mens aan het werk, geen winkel open in het stadje kon je een kanon afschieten zo stil was het er, we zijn toen maar gaan rondtoeren.

Op zaterdag 2 mei weer naar huis vertrokken om 8.15 uur, aankomst in Farmsum 17.00 uur.

Het was een visvakantie van helaas weinig vis erg koud weer, gelukkig weinig regen, maar super gezellig! Ik kijk alweer uit naar 2016!!